Suplementy diety to środki spożywcze przeznaczone dla ludzi, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Stanowią skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych związków odżywczych. Suplementy diety nie mogą być stosowane jako leki.

 

Co to suplement diety?

Nie ma dokładnie wyszczególnionych parametrów opisujących suplementy diety. To środki spożywcze, które wykazują działanie odżywcze lub inne fizjologiczne. Mogą być dostępne w różnych postaciach – tabletek, kapsułek, proszków, ampułek, drażetek, kropelek itd. Suplementy diety są źródłem składników odżywczych, które mogą obniżyć ryzyko pojawienia się niektórych chorób. Należy pamiętać jednak, że reklama i prezentacja suplementów diety nie może przypisywać im właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia, a także nie powinny odwoływać się do takich właściwości.

Rodzaje suplementów diety

Uznaje się, że najczęściej kupowanymi suplementami diety w ostatnich latach na polskim rynku są kolejno:

  • magnez;
  • preparaty zwiększające odporność;
  • probiotyki;
  • preparaty wzmacniające kości, stawy i mięśnie;
  • witaminy i minerały dla dorosłych;
  • środki wspierające urodę i odchudzanie;
  • witaminy i inne związki poprawiające wzrok;
  • preparaty hepatoochronne;
  • wapń;
  • witaminy i minerały dla kobiet w ciąży;
  • witamina C.

Jak widać, wyróżniamy wiele rodzajów suplementów diety. Mogą być one pojedynczym związkiem, jak np. witamina C czy witamina D, ale mogą stanowić również mieszankę różnych związków, np. kompleks witamin dla kobiet w ciąży. Istnieją również suplementy o konkretnym przeznaczeniu, np. suplement diety na odporność. Zawiera on wiele związków aktywnych o konkretnym działaniu.

Zobacz również: Probiotyki na odporność.

Jak wybrać suplement diety?

Wybór suplementu diety zależy od wielu czynników, w tym głównie od tego, jakie potrzeby ma kupujący. Przed wyborem suplementu diety warto zwrócić uwagę na codzienną dietę, aktywność fizyczną, ogólne zdrowie i styl życia. Tym samym należy sprawdzić, jakie niedobory wykazuje nasz organizm.

Jeśli nie jesteśmy w stanie określić zapotrzebowania organizmu, warto zwrócić uwagę na poszczególne problemy zdrowotne. Przykładowo, problem nadmiernego wypadania włosów może wskazywać na niedobór biotyny. Jeśli jednak nie jesteśmy tego do końca pewni, można sięgnąć po suplementy przeznaczone do poprawy kondycji skóry i włosów. Będą one zawierać połączenie kilku składników wpływających konkretnie na ten właśnie element ustroju.

Osoby przebywające na kuracjach antybiotykowych oraz mające problemy z żołądkiem i jelitami mogą z powodzeniem sięgnąć po probiotyki. Z kolei osoby po 30. roku życia mogą rozpocząć suplementację koenzymu Q10, którego naturalna synteza w tym wieku zaczyna szybko spadać, co objawia się zwiotczeniem skóry, przyspieszeniem procesów starzenia się organizmu i zmniejszeniem energii. Niemal każda osoba, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, powinna przyjmować witaminę D. Zaś na ból stawów idealnie sprawdzi się kolagen. Jak więc widać, wybór odpowiedniego suplementu diety jest kwestią indywidualną i wynika z zapotrzebowania organizmu.

Bez względu na wybrany suplement, warto zwrócić uwagę na jakość produktu oraz gwarancję bezpieczeństwa. Z powodu niedoprecyzowanych wymogów i określeń odnośnie suplementów diety na rynku spotkać można preparaty, które wykazują bardzo małą biodostępność lub nie zostały dokładnie przetestowane. Zawsze warto kupować produkty pochodzące od sprawdzonych producentów, którzy gwarantują wysoką jakość i mogą przedstawić certyfikaty swoich suplementów.

Zobacz również: Żywienie w ciąży.

Dlaczego wybór dobrego producenta jest tak ważny?

Suplementy diety nie podlegają obowiązkowej kontroli jakości, takiej jakiej podlegają produkty lecznicze. Nie jest wymagane sprawdzanie trwałości tych preparatów oraz badanie ich interakcji z produktami leczniczymi. Główny Inspektorat Farmaceutyczny nie sprawuje kontroli nad suplementami diety, co oznacza, że nie są one także monitorowane pod względem wywoływania potencjalnych działań niepożądanych. Za kontrolę efektów i działań danego suplementu odpowiada więc jego producent.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Krasnowska G., Sikora T., Suplementy diety a bezpieczeństwo konsumenta, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2011.
  2. Brzozowska A., Roszkowski W., Pietruszka B., Kaluza J., Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 4/2005.
  3. Stępień K., Niewiarowski J., Harasimiuk A., Powszechność suplementów diety a zagrożenia związane z ich stosowaniem, Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego WUM, 9/2019.